Scientific Critique or Attempt to Defend the New?

Exemplarily Reconstructed on the Basis of Kabel's (2021) Replica of Meier and Kreische (2021)

Authors

  • Michael Meier-Sternberg Europa-Universität Flensburg
  • Tina Kreische Universität Siegen

Keywords:

Replik, wissenschaftliche Kritik, Abwehr des Neuen, Objektive Hermeneutik, Diskursanalyse

Abstract

The (re)replica reconstructs Kabel's replica (2021) with the analytical instruments of objective hermeneutics and Lyotard's discourse analysis. It will become clear that the criticism formulated by the replica does not bear on the matter, but rather, out of presumably university-political motives, operates a defense against the new and seeks to exclude an easy-to-apply practice-reflection model of pedagogical practice from the school-pedagogical discourse space, which, on top of that, follows the line of argumentation of the essay on the "technology deficit" by Luhmann and Schorr (1982). In light of this analysis, the (re)replication asks about the relationship between scientific novelty and forms of scientific critique.

Author Biographies

Michael Meier-Sternberg, Europa-Universität Flensburg

Michael Meier-Sternberg, Dr., Akademischer Rat im Arbeitsbereich Empirische Bildungsforschung am Institut für Erziehungswissenschaften der Europa-Universität Flensburg, Arbeitsschwerpunkte: Schul- und Unterrichtsforschung, Ethnographie, Schulerfolg, Heterogenität und soziale Ungleichheit, Kasuistik.

Tina Kreische, Universität Siegen

Tina Kreische, Dr., Studienrätin im Hochschuldienst, Universität Siegen, Fakultät II: Bildung Architektur Künste, Arbeitsbereich Schulpädagogik, Arbeitsschwerpunkte: Lehrer*innenbildungsforschung, Praxisphasen, Professionalisierung für den Umgang mit traumatisierten Kindern und Jugendlichen in der Schule.

Downloads

Published

2024-04-15

How to Cite

[1]
Meier-Sternberg, M. and Kreische, T. 2024. Scientific Critique or Attempt to Defend the New? : Exemplarily Reconstructed on the Basis of Kabel’s (2021) Replica of Meier and Kreische (2021). data & discourse. 1, (Apr. 2024), 1–35.